APK-keuring: aan welke eisen moeten mijn banden voldoen?

  • Geplaatst op

Heb je een relatief nieuwe auto? Dan moet hij eens in de zoveel jaar een APK-keuring ondergaan. Bij een oudere auto is zelfs een jaarlijkse keuring verplicht. De banden onder je wagen zijn een van de zaken waar de keurmeesters op letten. In dit artikel vertellen we aan welke eisen je banden moeten voldoen en belangrijker nog: waarom dat zo is.

Bandenmaat

Monteurs letten bij de APK-keuring sterk op de bandenmaat. Die moet gelijk zijn voor de banden aan zowel de voor- als achteras van de auto. Dat komt onder meer omdat banden met verschillende maten een ander weggedrag vertonen en anders reageren op bijvoorbeeld een nat wegdek. De wielen op de vooras mogen wel anders zijn dan die op de achteras, zolang de banden maar niet meer dan 3 centimeter buiten de spatborden uitsteken.

 

Profieldiepte

De profieldiepte van de banden is een van de eerste zaken waarnaar tijdens de APK-keuring gekeken wordt. Het wettelijk minimum is 1,6 millimeter, maar al vanaf een diepte van 2,5 millimeter zal de monteur aanraden om de autobanden te vervangen. Bij winterbanden wordt zelfs een minimumdiepte van 4 millimeter geadviseerd. Een te lage profieldiepte zorgt voor een verminderde grip op het wegdek en brengt hierdoor de veiligheid in het geding.

 

Bandenspanning

Net als profieldiepte is bandenspanning een belangrijk criterium tijdens de controle. Zowel een te hoge als een te lage spanning zorgt voor een verslechterd weggedrag van de auto. In de praktijk is de bandenspanning in verreweg de meeste situaties te laag – maar liefst 50% van de Nederlanders rijdt rond op autobanden meteen te lage spanning. Dit brengt niet alleen risico’s met zich mee, maar zorgt door meer weerstand ook voor hogere brandstofkosten. Bandenspanningssensoren in de auto helpen om een te lage spanning te detecteren en hier meteen op in te springen.

 

Beschadigingen

Bij het beoordelen van de profieldiepte, kijkt de monteur ook of de banden niet zijn beschadigd. Met name het karkas van de band mag niet zichtbaar zijn en dat geldt ook voor uitstulpingen die de vorm van de band beïnvloeden. De meeste bandbeschadigingen worden veroorzaakt door het raken van een stoeprand of rijden over een slecht wegdek. Veel mensen rijden hierdoor al snel rond met beschadigde autobanden, zonder dat ze dit zelf weten.

 

Montage

Nieuwere bandensoorten zijn ontworpen voor één draairichting. Hierdoor is controle op juiste montage tijdens de APK-keuring tegenwoordig belangrijker dan in het verleden. De pijl met de tekst Rotation aan de buitenkant van de band moet goed zichtbaar zijn en de juiste draairichting aangeven. Bij winterbanden is dit nog belangrijker dan bij zomerbanden, omdat het bandenprofiel in de juiste richting effectiever sneeuw afvoert en een betere grip op de weg heeft.