Zijn bandenspanning sensoren verplicht op winterbanden?

  • Geplaatst op

Sinds 2014 zijn autofabrikanten verplicht al hun modellen uit te rusten met ‘direct TPMS’. Dat staat voor het nieuwste Tyre Pressure Monitoring System. Dit systeem is gebaseerd op bandenspanning sensoren die standaard in de velgen zijn ingebouwd. Dit is geregeld bij Europese wetgeving en bedoeld om de veiligheid op de weg te vergroten en het gebruik van brandstof terug te dringen.

Op het principe achter het verplichten van ‘direct TPMS’ valt weinig af te dingen. Een juiste bandenspanning, we kunnen er niet genoeg op hameren, draagt bij aan uw veiligheid. Bovendien verbruikt u inderdaad minder brandstof en slijten uw banden minder snel. Dankzij de sensoren in alle wielen weet u automatisch dat de spanning van uw banden in orde is. Zo niet, dan gaat er in uw display direct een waarschuwingslampje knipperen. Handmatige spanningscontrole is dus niet meer nodig.

Bandenspanningscontrole BMW en MINI

Systematische bandenspanningscontrole en signalering is op zichzelf niet nieuw. BMW en MINI worden al sinds 2003 standaard geleverd met een ingenieus controlesysteem, het zogeheten RPA (Reifen Pressure Monitoring) systeem, gebaseerd op ABS sensoren. Eerder besteedden we al aandacht aan de verschillen in het ‘oude’ en nieuwe systeem.

 

Uiteraard geldt de nieuwe wetgeving, ingegaan sinds 2014, evenzeer voor BMW en MINI als voor Audi, Volkswagen en alle andere automerken. Dus: alle wielen onder auto’s die in of na 2014 zijn gebouwd, beschikken over afzonderlijke spanningssensoren per wiel. Daarin zit het belangrijkste verschil met de ‘oude’ systemen. En dat verschil roept meteen een wezenlijke, actuele vraag op: zijn die sensoren ook verplicht op mijn winterbanden?

 

Ook winterbanden moeten beschikken over sensoren

Het antwoord is heel simpel: ja, ook uw winterbanden moeten officieel zijn uitgerust met de nieuwe bandenspanning sensoren. En dat is de keerzijde van de op zichzelf goedbedoelde wetgeving. Deze verplichting jaagt de automobilist op extra kosten. Bestaande winterbanden, van voor 2014, lijken ineens waardeloos. En de sets van band en velg die met sensoren zijn uitgerust, zijn duurder.

 

Maar je kunt het systeem toch uitzetten, hoor ik u opmerken. Nee, dat kan dus niet. Het is autofabrikanten sinds 2014 niet toegestaan om een voorziening te treffen, waarmee u de TPMS tijdelijk het zwijgen kunt opleggen. Gevolg: als u gaat rijden op winterbanden die niet van sensoren zijn voorzien, gaat en blijft er een waarschuwingslampje knipperen. Dat is behoorlijk irritant. Bovendien bent u officieel in overtreding.

 

Sommige automobilisten nemen dat voor lief, zo blijkt uit discussies op diverse internet-autoforums. Andere automobilisten besluiten hun winterbanden dan maar te monteren op de velgen die bij de zomerbanden horen, wat ten koste gaat van zowel de band als de velg. Er zijn zelfs automobilisten die overwegen van winterbanden af te zien. Daarmee werkt de wetgeving averechts: het gevaar op de weg neemt in de winter juist toe en in een land als Duitsland mag je helemaal niet rijden zonder winterbanden. Ons advies is om niet te besparen op uw winterbanden en te allen tijde te kiezen voor originele sets. Daarbij kan het lonen om u te oriënteren op gebruikte sets.