Nieuws over JD Banden & Velgen

Nieuws over JD Banden & Velgen

In deze landen zijn winterbanden verplicht

  • Geplaatst op

Glibber- en glijpartijen, aanrijdingen, auto’s en bussen in de sloot, veel blikschade, ellenlange files. Geen ongevallen met persoonlijk letsel, gelukkig, maar wel heel veel overlast en meldingen van automobilisten die niet meer verder durfden. Dat was de balans van een paar winterse decemberdagen in Nederland.

Automobilisten die hun auto tijdig uitrustten met winterbanden, zagen die investering dit jaar al vroeg beloond. De echte winter moet immers nog beginnen! U kunt dus alsnog besluiten om winterbanden te kopen en te laten monteren. Het is niet verplicht in Nederland, maar het is bewezen veiliger. U heeft bij winterse omstandigheden gewoon veel meer grip op de weg, wat de kans op glibberen en glijden verkleint.

Boeven achterna op winterbanden

  • Geplaatst op

Deze winter nog niet, maar in de winter van 2018 op 2019 zal de Nederlandse politie haar snelle achtervolgingsmaterieel zeker uitrusten met winterbanden. Dat mag ook wel met een auto die moeiteloos een snelheid van 250 km per uur haalt. Bij zulke snelheden luistert maximale grip op een nat en koud wegdek extra nauw.

Er zijn dienders die nu al reikhalzend uitzien naar het voorjaar van 2018. Dat zijn de dienders die binnen het korps worden ingezet bij snelle, riskante achtervolgingen – mannen en vrouwen die zich qua stuurkunst en koelbloedigheid hebben bewezen. Tot nu toe verplaatsten zij zich met hoge snelheden in Volvo’s V70. De politie had er negentig in dienst. Die worden allemaal geleidelijk vervangen.

Winterbanden voor uw 'groene GTI'

  • Geplaatst op

Met de ‘groene golf’ doelen we nu eens niet op lekker vlot doorrijden op een weg waar u achter elkaar meerdere verkeerslichten tegenkomt, maar op één van de meest populaire hybride auto’s van dit moment, de Golf GTE. Hij word wel de ‘groene GTI’ genoemd, omdat hij qua sportiviteit niet voor zijn iconische voorganger onderdoet.

Het is de GTI die de Volkswagen Golf zo populair heeft gemaakt onder sportieve, en aanvankelijk voornamelijk jonge automobilisten. En dat was ook precies de bedoeling van het rebelse ontwerpteam dat er in 1974 mee aan de slag ging – in hetzelfde jaar dus, waarin Volkswagen zijn nieuwe compacte middelklassen, de VW Golf, introduceerde.

Winterbanden? Kies het juiste wisselmoment

  • Geplaatst op

De buitentemperaturen zijn nog tamelijk mild, maar de vraag wel of geen winterbanden wordt weer langzaam maar zeker actueel. Heeft u al winterbanden in de opslag, dan kan het geen kwaad om tijdig te controleren of ze nog in een goede conditie verkeren. Besloot u eerder om ook ’s winters door te rijden op zomerbanden, dan is dit een goed moment voor een heroverweging.

Feit is dat banden die gemaakt zijn voor winterse omstandigheden absoluut veiliger zijn. Dat er sprake zou zijn van een soort ‘schijnveiligheid’ is beslist een mythe. Met officiële winterbanden heeft u bij kou echt meer grip op de weg en is uw remafstand korter. Dat is niet alleen zo bij sneeuw of ijzel. Ook bij de combinatie regen en kou is rijden op banden die daar op berekend zijn veiliger.

Zijn bandenspanning sensoren verplicht op winterbanden?

  • Geplaatst op

Sinds 2014 zijn autofabrikanten verplicht al hun modellen uit te rusten met ‘direct TPMS’. Dat staat voor het nieuwste Tyre Pressure Monitoring System. Dit systeem is gebaseerd op bandenspanning sensoren die standaard in de velgen zijn ingebouwd. Dit is geregeld bij Europese wetgeving en bedoeld om de veiligheid op de weg te vergroten en het gebruik van brandstof terug te dringen.

Op het principe achter het verplichten van ‘direct TPMS’ valt weinig af te dingen. Een juiste bandenspanning, we kunnen er niet genoeg op hameren, draagt bij aan uw veiligheid. Bovendien verbruikt u inderdaad minder brandstof en slijten uw banden minder snel. Dankzij de sensoren in alle wielen weet u automatisch dat de spanning van uw banden in orde is. Zo niet, dan gaat er in uw display direct een waarschuwingslampje knipperen. Handmatige spanningscontrole is dus niet meer nodig.