De voordelen van originele bandenspanningssensoren

  • Geplaatst op

Sinds november 2014 zijn alle nieuwe auto’s in ons land verplicht voorzien van een geavanceerd bandenspanningscontrolesysteem. Dit systeem controleert tijdens de rit continu de bandenspanning en geeft de bestuurder een melding wanneer de spanning afwijkt van de voorgeschreven richtlijn. Hierdoor bestaat er nooit meer onduidelijkheid over de bandenspanning en kan de bestuurder met een veilig gevoel de weg op.

De voordelen van een bandenspanningscontrolesysteem
Een bandenspanningscontrolesysteem wordt vanwege de lange naam regelmatig afgekort en kent meertalige varianten. Zo wordt het systeem in het Duits Reifen Druck Control (RDC) of Reifen Luftdruck Kontrollsystem (RDKS) genoemd, terwijl het in het Engels bekend staat als het Tyre Pressure Control System (TPMS). Welke naam er ook gebruikt wordt; de essentie van het systeem blijft onveranderd en biedt de weggebruiker grote voordelen.

Een goede bandenspanning is namelijk een belangrijke voorwaarde om een veilige en comfortabele rit te garanderen. Uit de banden van een auto ontsnappen constant kleine hoeveelheden lucht, waardoor het controleren van de spanning bepaald geen overbodige luxe is. Een RDC-systeem houdt de bandenspanning continu in de gaten en zorgt daarmee voor:

  • Een hogere rijveiligheid door een betere wegligging (de wegligging verslechtert bij een te lage bandenspanning)
  • Een lager brandstofverbruik (het verbruik wordt hoger bij een te lage bandenspanning)
  • Een beter contact met de weg (het wegcontact vermindert bij een te hoge bandenspanning)
  • Een verminderde bandenslijtage (de slijtage neemt toe bij een te hoge bandenspanning)


Het verschil tussen actieve en passieve systemen
Binnen de RDC-systemen kunnen we onderscheid maken tussen actieve en passieve varianten. Een passief systeem monitort de bandenspanning met behulp van een speciale sensor in het ABS-systeem. Wanneer er lucht uit de band loopt, signaleert de sensor dat de rolomtrek van de band vermindert. De bestuurder krijgt hier vervolgens direct een melding van. Omdat de sensor zich niet in de velg bevindt, blijft het systeem werken na een overstap op winterbanden.

Bij een actief systeem heeft elk wiel zijn eigen sensor en zit deze dus niet in het ABS-systeem. De informatie die de sensoren verzamelen, wordt door middel van een radiosignaal naar een stuurapparaat verzonden. Het voordeel van de plaatsing in het wiel is dat de sensor in staat is zeer gevoelige informatie op te pikken. Zelfs de meest kleine drukverschillen worden al gedetecteerd. Bij een overstap naar winterbanden moeten de sensoren hier wel op worden aangesloten.

Op zoek naar originele RDCi bandenspanningssensoren?
Alle originele wielen van Audi, BMW, Mini en Volkswagen kunnen bij JD Banden & Velgen worden uitgerust met originele RDCi bandenspanningssensoren. Deze originele sensoren zijn van aanmerkelijk betere kwaliteit dan imitatievarianten en onderscheiden zich door een uitstekend detectievermogen en een lange levensduur.

Wilt u de banden onder uw auto over enige tijd wisselen naar winterbanden zoals Audi A7 winterbanden of BMW X3 winterbanden? Ook dan helpen wij u graag met een professionele montage van de sensoren. Neem voor meer informatie of antwoord op uw specifieke vragen vrijblijvend contact op via [email protected] of bel ons op 06-22447646.