Boeven achterna op winterbanden

  • Geplaatst op

Deze winter nog niet, maar in de winter van 2018 op 2019 zal de Nederlandse politie haar snelle achtervolgingsmaterieel zeker uitrusten met winterbanden. Dat mag ook wel met een auto die moeiteloos een snelheid van 250 km per uur haalt. Bij zulke snelheden luistert maximale grip op een nat en koud wegdek extra nauw.

Er zijn dienders die nu al reikhalzend uitzien naar het voorjaar van 2018. Dat zijn de dienders die binnen het korps worden ingezet bij snelle, riskante achtervolgingen – mannen en vrouwen die zich qua stuurkunst en koelbloedigheid hebben bewezen. Tot nu toe verplaatsten zij zich met hoge snelheden in Volvo’s V70. De politie had er negentig in dienst. Die worden allemaal geleidelijk vervangen.

Favoriete vluchtauto van plofkrakers

Zodra besloten was dat de Volvo’s werden afgedankt, hield de autowereld de adem even in. Voor welk merk ging de politie kiezen? Welke modellen gooiden de hoogste ogen als achtervolgingsvehikel of – in politiejargon – interventievoertuig? Er volgde een spannende aanbestedingsprocedure. Audi kwam als winnaar uit de bus; Audi-importeur PON mag de auto’s gaan leveren.

 

De keus viel om precies te zijn op de Audi A6 3.0 TDI Avant Quattro S-tronic. Waarom Audi? Omdat Audi de favoriete vluchtauto van plofkrakers is, luidde het officiële antwoord van de afdeling communicatie van de politie. If you can’t beat them, join them, werd daar als kwinkslag aan toegevoegd. Met de ouwe trouwe Volvo kon oom agent de plof- en ramkrakers allang niet meer bijhouden. Een agent vertelde aan de Telegraaf dat hij en zijn collega’s de criminelen meestal al bij het begin van de achtervolging snel aan de horizon zagen verdwijnen. Met het omruilen van de interventievoertuigen is een investering van een slordige tien miljoen euro gemoeid.

 

Winterbanden – ook voor snelle bolides

Met de snelle Audi A6, zo stond te lezen in het persbericht, gaat de politie jagen op ‘mobiele bandieten, plof- en ramkrakers, verkeershufters en ander gespuis in snelle bolides’. Fatsoenlijke burgers die houden van snelle auto’s en sportief rijden, zullen hun wenkbrauwen hier zeker even bij hebben gefronst. Niemand wil immers vanwege zijn ‘snelle bolide’ per ongeluk in verband worden gebracht met bedoeld rapalje.

 

De Audi A6 in al zijn uitvoeringen beleeft alweer zijn vierde generatie. Hij is niet alleen in trek bij criminelen, maar ook bij de zakelijke automobilist die veel kilometers maakt en gesteld is op comfort en veiligheid. Om de Audi A6 meer emotie en beleving mee te geven, trok Audi de Italiaanse designer Qalter de’Silva aan, die eerder modellen ontwierp voor Fiat, Alfa Romeo en Lamborghini.

 

Hoofd- of bijrol in een ‘ontzielde machine’

De innovatieve Audi A6 is met name befaamd om zijn technische uitrustingsniveau. Hij is onder meer voorzien van adaptieve cruisecontrole met een stop&go-functie, een Active Lane Assist om veilig van baan te wisselen en een nachtzicht-assistent. TopGear verzuchtte vanwege al die snufjes: ‘De vernieuwde Audi A6 is zo goed dat het een beetje treurig stemt. De perfectionering nadert zijn voleinding, de auto verwordt tot apparaat – een ontzielde machine waarin de mens slechts een bijrol speelt.’

 

Oom agent koos dus niet alleen een supersnelle auto, maar ook een superveilige auto, mits hij tijdig met de juiste winterbanden wordt uitgerust. Maar of oom agent slechts een bijrol speelt als hij in zeven seconden naar 100 km per uur accelereert en met een topsnelheid van 250 km per uur achter plofkrakers aangaat, is zeer de vraag. Pakt hij de plofkrakers mede dankzij de snelle bolide in hun kraag, dan spelen hij en zijn ‘ontzielde machine’ een hoofdrol.